Jako jeden z nejstarších a největších partnerů Whirlpool Corp. v ČR dostal AP Servis pozvání do přísně střeženého provozu tovární výroby. Přečtěte si naše zážitky z exkurze, která proběhla 25. 4. 2017.
Začátek roku 2017 jsme věnovali dokonalému přiblížení exteriéru produktů díky 360° fotkám. Nyní vám chceme spotřebiče značky Whirlpool přiblížit trochu jinak: přímo z nitra výroby, kterou jsme navštívili díky skvělé organizaci místního zastoupení v ČR.
Tentokráte jsme zamířili do Polska
Poznání procesu výroby je pro nás, jakožto dlouhodobého specialistu na značky Whirlpool Corporation, velmi důležité. Díky němu vám můžeme odborně poradit s výběrem i údržbou spotřebičů. Historicky jsme navštívili už několik továren – například ve švédském Norrköpingu nebo slovenském Popradu.
V původní slovenské továrně TATRAMAT se dnes vyrábějí vrchem a předem plněné pračky Whirlpool.
Značky Whirlpool a Indesit v regionu EMEA
Rodina značek Whirlpool Corp. působí v Evropě, Středním východu a Africe (zkráceně regionu EMEA) od roku 1989. Hlavní sídlo má v severoitalském Miláně. Po spojení se značkou Indesit v říjnu 2014 zaměstnává přes 24 000 lidí. Má prodejní zastoupení na 35 světových trzích a 15 výzkumných a technologických středisek v 8 zemích. Jedním z důležitých center je právě továrna v polském Radomsku. Mezi lety 2015–2019 výrobce investuje do jejího rozvoje přes 235 milionů eur.
Zdroj obrázku: WhirlpoolCorp.com
Cesta a dojmy z příjezdu do polského Radomska
587km cesta z Prahy do Radomska byla velmi příjemná. Autem trvala necelých 6 hodin. Zvolili jsme trasu přes Liberec, a vyhnuli se tak problematické dálnici D1.
Hned po příjezdu nás zaujala rozlehlost areálu. Zaměstnává 1 700 pracovníků. Řada z nich se musí při práci přesouvat na kolech. Jinak by svou směnu ani nestihli.
Kompletní exkurze od skladu až po balicí linky
Náš skvělý průvodce Piotr Grabowski nás vedl celým provozem od skladu až po testovací laboratoře. Vše doplňoval perfektním výkladem. Exkurze měla 3 části:
- Úvodní seznámení a bezpečnostní školení
- Prohlídku technické části od skladu přes tovární haly až po balicí linku
- Návštěvu testovacích místností a showroomu vyráběných modelů
Bez ochranné výbavy vstup zakázán
Velký důraz je kladen na bezpečnost provozu. Před vstupem do výrobních hal jsme absolvovali interaktivní bezpečnostní školení a nafasovali ochranné pomůcky: vestu, brýle, špunty do uší i ochranné návleky na boty.
Obdivuhodná efektivity výroby
Samotný provoz tvoří 2 maximálně automatizované výrobní linky. Ročně vyprodukují přes 1 milion myček nádobí. Automaticky probíhá lisování, profilování i bodování všech hlavních vnitřních částí spotřebičů ze speciálního nerezového plechu. Jednotlivé komponenty dodávají automatické podavače. Linku díky tomu obsluhuje jen minimum lidí.
Na 1. lince se vyrábějí vestavné i volně stojící myčky a pračky o šířce 60 cm. 2. funguje střídavě na úzké 45cm spotřebiče i klasické 60cm. Maximální efektivita se hlídá také u spotřeby komponentů. A to i při změnách linky na jiný model. Vyrobí například 100 ks jednoho modelu a téměř okamžitě se přenastaví na další.
Sklad materiálu a součástek nepřetržitě zásobují kamiony od subdodavatelů. Vše se plánuje přes moderní skladový a analytický software SAP.
Testování a cesta k novým majitelům
Po dokompletaci, štítkování, naprogramování a otestování putují spotřebiče výtahy do balicí linky. Odtud pak do distribučního centra k obchodníkům a svým novým majitelům.
Každá myčka nebo pračka prochází před vypuštění z továrny testovacím programem. Proto někdy po vybalení najdete v bubnu vodu. Rozhodně to neznamená, že by váš nový spotřebič někdo používal – pouze úspěšně prošel testovacím programem. V testovacích laboratořích se zkoumá například i to, se kterými jídly a potravinami si myčka poradí.
Naše dojmy: „It was perfect!“
Z továrny odjíždíme s dojmem špičkového zařízení s nejmodernější výrobní technikou, jakou jsme zatím viděli. Tímto ještě jednou děkujeme Piotru Grabowskimu za perfektní výklad a Whirlpool EMEA za čestné pozvání, kterého se mi velmi vážíme.
Celou fotoreportáž z Radomska najdete na našem Facebooku. Videa potom na YouTube a Twitteru.
Chystáme se navštívit i další výrobní závody a zprostředkovat vám další informace přímo od „zdroje“.